Villkor för HomeSpotter
Särskilda villkor för hyresbevakning
1. Allmänt
1.1 Avtalet mellan HomeSpotter (Growth Stories LTD, C92959, Northlink Business Centre, Level 2, Burmarrad Road Naxxar, NXR 6345, Malta) och dig angående tjänsten hyresbevakning (”Avtalet”) består utöver dessa Särskilda villkor även av HomeSpotters allmänna villkor, eventuella beställningsvillkor liksom vid var tid gällande prislista.
1.2 De definitioner av ord och begrepp som används i allmänna villkoren ska tillämpas även i dessa Särskilda villkor.
1.3 Ansvarig utgivare Rasmus Karlsson
2. Tjänsten
2.1 Tjänsten gör att du kan få meddelande om lediga lägenheter i Stockholm samt stockholms kranskommuner med avsikten att få lägenhet i samma områden.
2.2 Tjänsten garanterar inte att användaren får lägenhet. Detta är upp till användaren själv att anmäla sitt intresse för valt lägenhetsobjekt samt uppfylla den specifika hyresvärden krav.
2.3 Rabatt på månadsavgiften kan tilldelas dig om ditt tips om HomeSpotter leder till att ny användare tecknar abonnemang samt till den användare som blivit tipsad. Du som blivit tipsad får rabatt från och med månad ett (1). Du som tipsat får rabatt efter det att betalning från tipsad användare inkommit senast den sista dagen månad två (2). Rabatt tilldelas endast då ditt abonnemang är aktivt dvs ditt abonnemang är inte pausat, avslutat eller spärrat på grund av obetalda månadskostnader. Om du pausar ditt abonnemang eller om HomeSpotter inte lyckas dra den månatliga betalningen från ditt betal- eller kreditkort, tilldelas du ej rabatt. Rabatt tilldelas inte heller dig som tipsat användaren i fråga i en sådan situation.
3. Leverans av tjänsten
3.1 Eftersom avtalet har ingåtts på distans levereras tjänsten samma ögonblick som beställningen genomförts.
3.2 Då tjänsten träder i kraft i det ögonblick beställning sker så ger du även ditt samtycke till att tjänsten har påbörjats och därmed upphör rätten till ångerrätt i enlighet med Lagen om Distansavtalsköp.
4. Ansvar för information, m.m.
4.1 HomeSpotter ansvarar inte på något sätt för den information som passerar till eller från Internet via HomeSpotter. HomeSpotter ansvarar inte heller för material och information som du eller annan person kommunicerar, publicerar eller lagrar via eller på HomeSpotters hemsida. Du är således ensamt ansvarig för korrespondens, inlägg i diskussionsforum, sociala medier och andra aktiviteter på internet i vilka du deltar. Med information avses i dessa Särskilda villkor såväl ljud, bild, text, data och video som länkar till annan Internetsida. HomeSpotter ansvarar inte heller för innehållet i samtal eller meddelande till hyresvärden som du genomför via tjänsten.
5. Ersättning vid fel eller avbrott i tjänst
5.1 Om tjänsten drabbas av fel eller driftsavbrott som medför att du inte kan använda tjänsten, har du rätt till avdrag i förhållande till felets eller avbrottets varaktighet, räknat i hela dygn från den tidpunkt som felet eller avbrottet anmäldes till HomeSpotter. Har felet eller avbrottet varat minst:
- fem (5) dygn i följd görs avdrag motsvarande tjugofem (25) procent av den fasta avgiften för en (1) månad;
- tio (10) dygn i följd görs avdrag motsvarande femtio (50) procent av den fasta avgiften för en (1) månad;
- femton (15) dygn i följd görs avdrag motsvarande hundra (100) procent av den fasta avgiften för en (1) månad.
6. Ersättning och betalning
6.1 Det finns tre betalningsalternativ: direktdragning från betalkort, bankkonto eller fakturabetalning. Det åligger användaren att själv säkerställa att dennes typ av betalkort stöds. Du väljer själv betalsätt och kan när som helst byta till ett annat betalsätt som då börjar gälla från nästa betaltillfälle. Vi använder en sådan tredjeparts betaltjänstleverantör som från tid till annan framgår av beställningsflödet. För fakturabetalning krävs godkänd kreditkontroll. Samtliga transaktioner skickas av säkerhetsskäl via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Betal- och kreditkortuppgifter vid kortköp hanteras av betaltjänstleverantören. HomeSpotter samarbetar endast med betaltjänstleverantörer som är certifierade enligt säkerhetskravet PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Du är ansvarig för att de uppgifter som du lämnar är korrekta. Du åtar dig också att följa de instruktioner som HomeSpotter eller Internetbanken vid var tid lämnar.
6.2 Debitering sker normalt var månads-, kvartals-, halvårs eller årsbasis beroende på vilket paket du beställt. Vid faktura ska betalning vara betalningsleverantören tillhanda senast på fakturans förfallodag. Du ansvarar för att det finns tillräckligt med pengar för att betalning via kort eller direktdragning från bankkonto ska kunna genomföras.
Om det saknas tillräckliga pengar på ditt betalkort eller konto görs en automatisk bedömning av betalningsleverantören ifall avgiften kan skickas som faktura. I väntan på att betalning inkommit har HomeSpotter rätt att pausa eller avsluta användarens konto utan att meddela användaren i förväg.
Allmänna villkor
Följande allmänna villkor gäller mellan HomeSpotter verksamt genom det helägda varumärket HomeSpotter (”HomeSpotter”) och fysisk person som abonnerar på en eller flera av HomeSpotters tjänster för privatpersoner (”du/dig/ditt/dina”).
1. Allmänt
1.1 Avtalet (”Avtalet”) består av (i) de eventuella specifika villkor för tjänsten avseende priser och annat som HomeSpotter levererar till dig i samband med att du gör beställningen (se definition nedan) (”Beställningsvillkor”), (ii) de särskilda villkor som gäller för beställda tjänster (”Särskilda villkor”), (iii) dessa allmänna villkor, liksom (iv) vid var tid gällande prislista. Vid eventuella motstridigheter i avtalshandlingarna har de företräde i följande ordning: 1. Beställningsvillkor, 2. Särskilda villkor, 3. Allmänna villkor, 4. vid var tid gällande prislista. Information om HomeSpotters behandling av dina användaruppgifter finns i vår integritetspolicy på hemsidan (www.homespotter.se).
1.2 Vad gäller betaltjänster gäller HomeSpotters Särskilda villkor för betaltjänster. Oavsett vad som anges i dessa Allmänna villkor eller nämnda Särskilda villkor har HomeSpotter ingen som helst skyldighet att tillhandahålla betaltjänster till dig om HomeSpotter inte längre tillhandahåller betaltjänster på den svenska marknaden eller om HomeSpotter inte längre har tillstånd att tillhandahålla betaltjänster.
1.3 Avtalet ska anses ha ingåtts då du har beställt tjänsten (”Beställningen”), genom att fylla i ett beställningsformulär på HomeSpotter hemsida.
1.4 Vid var tid gällande Allmänna och Särskilda villkor samt prislistor finns på HomeSpotters hemsida.
2. Ångerrätt
2.1 Du har rätt att frånträda Avtalet inom fjorton (14) dagar från den dag du beställt tjänsten genom att meddela HomeSpotter via www.HomeSpotter.se. HomeSpotter kommer att skicka en bekräftelse om att meddelandet mottagits.
2.2 I enlighet med distansavtalsköpslagen har du förverkat din ångerrätt vid den tidpunkt du börjat använda tjänsten. Då leverans av tjänsten påbörjas samtidigt som beställning har genomförts godkänner du att din ångerrätt har förbrukats och att det är endast HomeSpotter som kan ta beslut om eventuella undantag.
2.3 Om du vill utöva din ångerrätt måste du meddela Homespotter senast fjorton (14) dagar efter ditt meddelande om ånger. HomeSpotter använder samma betalningsmedel för återbetalningen som du använt för betalningen.
2.4 Vid ånger måste du ersätta HomeSpotter för
(a) eventuella leveranskostnader utöver kostnader för standardleverans,
(b) värdeminskning för entjänst om du använt den i större omfattning än som varit nödvändigt, och
(c) sådan del av tjänsten som utförts innan du ångrade dig.
2.5 Genom ingåendet av avtalet samtycker du till att tjänsten kan börja utföras under ångerfristen och att ångerrätten inte gäller om tjänsten har fullgjorts. Du samtycker även till att ångerrätten går förlorad om du påbörjat användandet av tjänsten, eller om köpet avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium.
3. Förutsättningar för Avtalet
3.1 HomeSpotter förbehåller sig rätten att i samband med eller efter att avtalet har ingåtts göra en kontroll av dig som användare för att avgöra att du är ansvarig för din egen ekonomi, d.v.s. inte är omyndigförklarad, att du är 18 år eller över och att du har ett svenskt personnummer. Om det vid denna kontroll framkommer att du inte uppfyller något av kraven eller att det finns starka skäl att anta att du inte kommer att iaktta villkoren i avtalet har HomeSpotter rätt att inom skälig tid från det att avtalet ingicks säga upp avtalet med omedelbar verkan. Om HomeSpotter säger upp avtalet enligt denna punkt är du inte skyldig att erlägga eventuell månadsavgift för tjänsten.
4. Leverans av tjänst
4.1 Tjänsten anses levererad från och med beställningstillfället oavsett när användare väljer att själv börja använda tjänsten. Leveranstiden för tjänsten anges i Beställningsvillkoren eller i de Särskilda villkoren.
5. Användning av tjänst
5.1 Du är skyldig att iaktta HomeSpotters anvisningar och gällande lagar och regler vid användning av tjänsten.
5.2 Du ansvarar för din användning av tjänsten. Du får inte använda tjänsten, på annat än sedvanligt sätt eller på sätt som orsakar skada eller annan olägenhet för HomeSpotter eller annan. Otillåten användning enligt denna punkt innefattar, men är inte begränsad till, följande:
(a) att använda tjänsten på sätt som överstiger begränsning i avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, att använda tjänsten på sätt som mycket kraftigt avviker från samtliga HomeSpotters användares genomsnittsanvändning av motsvarande tjänst;
(b) att använda tjänsten på sätt som måste anses som missbruk av tjänsten; eller
(c) att använda tjänsten för annat än personligt bruk (t.ex. genom att använda tjänsten i organisationer eller samfund, i näringsverksamhet eller för vidareförsäljning eller andra kommersiella syften).
Vid användning av tjänst i strid med denna punkt förbehåller sig HomeSpotter rätten att vidta skäliga åtgärder mot dig som användare. Sådana åtgärder kan bestå i begränsningar av användning av berörd tjänst, såsom att HomeSpotter helt eller delvis stänger av berörd tjänst.
HomeSpotters rätt att vidta åtgärder enligt denna punkt ska inte inverka på HomeSpotters rätt att även göra andra påföljder gällande med anledning av ditt avtalsbrott.
5.3 Tjänsten är personlig och får ej delas med annan individ. Skulle detta brytas så har HomeSpotter rätt att avsluta tjänsten med omedelbar verkan utan att meddela användare.
5.4 Om du får kännedom om att tjänst används i strid med punkterna 5.1–5.3 ska du omedelbart vidta rättelse samt informera HomeSpotter om överträdelsen.
5.5 Såvida inte annat anges särskilt i avtalet, ska du ersätta HomeSpotter för den skada som du, eller annan för vilken du ansvarar, uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar HomeSpotter genom brott mot avtalet.
6. Tjänsternas kvalitet, service och underhåll
6.1 Information om lägsta kvalitet samt villkor för service och underhåll för tjänsterna anges i Beställningsvillkoren och/eller i de Särskilda villkoren för respektive tjänst.
6.2 Vid behov av service och underhåll för tjänsterna kan du, om inte annat avtalats, kontakta HomeSpotters via HomeSpotters hemsida.
7. Ersättning och betalning
7.1 Du ska till HomeSpotter erlägga fasta och rörliga avgifter i enlighet med vad som anges i beställningsvillkoren och/eller Särskilda villkor för respektive tjänst samt vid var tid gällande prislista, såvida inte annat avtalats.
7.2 Fasta avgifter debiteras förskottsvis och rörliga avgifter debiteras i efterskott. Debitering för fasta avgifter sker månads-, kvartals. halvårs, eller åsvis beroende på det paket du beställt. Samtliga priser, angivna i SEK, är inklusive moms om inget annat anges.
7.3 Det finns tre betalningsalternativ: direktdragning från betalkort, autogiro eller fakturabetalning. Det åligger användaren att själv säkerställa att dennes typ av betalkort stöds. Du väljer själv betalsätt och kan när som helst byta till ett annat betalsätt som då börjar gälla från nästa betaltillfälle. Vi använder en sådan tredjeparts betaltjänstleverantör som från tid till annan framgår av beställiningsflödet. För fakturabetalning krävs godkänd kreditkontroll. Samtliga transaktioner skickas av säkerhetsskäl via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Betal- och kreditkortuppgifter vid kortköp hanteras av betaltjänstleverantören. HomeSpotter samarbetar endast med betaltjänstleverantörer som är certifierade enligt säkerhetskravet PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Du är ensam ansvarig för att de uppgifter som du lämnar är korrekta. Du åtar Dig att följa de instruktioner som HomeSpotter eller Internetbanken vid var tid lämnar.
7.4 Debitering sker normalt var månads-, kvartals-, halvårs eller årsbasis beroende på vilket paket du beställt. Vid faktura ska betalning vara betalningsleverantören tillhanda senast på fakturans förfallodag. Du ansvarar för att det finns tillräckligt med pengar för att betalning via kort eller direktdragning från bankkonto ska kunna genomföras.
Om det saknas tillräckliga pengar på ditt betalkort eller konto görs en automatisk bedömning av betalningsleverantören ifall avgiften kan skickas som faktura. I väntan på att betalning inkommit har HomeSpotter rätt att pausa eller avsluta användarens konto utan att meddela användaren i förväg.
7.5 Vid dröjsmål med betalning förfaller, om dröjsmålet är väsentligt, efter HomeSpotters meddelande härom, upplupna avgifter och andra debiteringar för alla tjänster till betalning
7.6 Om du har invänt mot betalning inom skälig tid och anfört sakliga skäl för invändningen, ska HomeSpotter på din begäran bevilja rimligt anstånd med betalning av det tvistiga beloppet till dess HomeSpotters utredning avslutats eller tvisten slutligen avgjorts. Under anståndstiden och till dess betalning sker, har HomeSpotter rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen på den del av det tvistiga beloppet som du slutligen blir skyldig att betala.
8. Fel eller avbrott i tjänst, ansvarsbegränsning m.m.
8.1 Om tjänsten drabbas av fel eller driftsavbrott som medför att du inte kan använda tjänsten, och felet/driftsavbrottet inte har orsakats av något förhållande på din sida, har du rätt till avdrag i förhållande till felets eller avbrottets varaktighet, räknat i hela dygn från den tidpunkt som felet eller avbrottet anmäldes till HomeSpotter. Avdrag görs med det belopp som motsvarar den aktuella tjänstens fasta avgift under felets eller avbrottets varaktighet, om inte annat följer av Särskilda villkoren. Avdrag understigande 25 kr per betalningsperiod utbetalas inte.
8.2 HomeSpotter ansvarar endast för direkt skada som HomeSpotter, eller någon för vilken HomeSpotter svarar för, åsamkat dig genom vårdslöshet. HomeSpotter ansvarar inte för indirekt skada eller förlust, såsom t.ex. utebliven vinst eller andra följdskador. HomeSpotter ansvarar inte heller för skada som uppkommer pga. innehåll i data eller annan information som förmedlas via användning av tjänst, för skada orsakad av datavirus eller motsvarande, för förlust, försening eller förvanskning av data eller information eller för din eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man. Begränsningarna i denna punkt gäller inte i fall då HomeSpotter agerat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.
8.3 HomeSpotter är befriat från ansvar för brott mot avtalet som orsakats av händelser utanför HomeSpotters kontroll, vars följder HomeSpotter rimligen inte kunnat råda över, t.ex. krig, krigshandling, explosion, hårt väder, allmän brist på energi, strömavbrott, myndighetsåtgärd eller myndighets underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden och därmed jämställda omständigheter.
8.4 HomeSpotter har rätt att av tekniska och/eller driftsmässiga skäl vidta underhåll av tjänsterna, Nätet eller därtill hörande utrustning, vilka åtgärder så långt som möjligt ska förläggas till nattetid för att minska risken för eventuella störningar. Sådant planerat underhåll utgör inte grund för ersättning enligt denna punkt 8. Vid omfattande planerade underhållsarbeten ska du aviseras i förväg.
8.5 Din begäran om ersättning enligt avtalet ska för att kunna göras gällande framställas inom skälig tid från det att skadan upptäcktes eller borde ha upptäckts. Skälig tid ska i normalfallet anses vara tre (3) månader.
9. Avtalstid och uppsägning
9.1 Avtalet gäller tillsvidare och kan sägas upp när som helst utan uppsägningstid. Uppsägning görs genom att du loggar in på homespotter.se och klickar på Avsluta. Avtalet upphör då att gälla efter sista dagen passerat i perioden som uppsägningen sker. Du betalar din avgift i förskott vilket innebär att du inte betalar någon mer avgift efter att du sagt upp abonnemanget med undantaget för om du köpt extratjänster då dessa tjänster debiteras i efterhand. Vid uppsägning från HomeSpotters sida kan du begära att det ska ske skriftligen.
9.2 Avtalet kan även sägas upp skriftligen genom att kontakta kundsupport på kontakt@homespotter.se. Skriftlig uppsägning ska då inkomma i rimlig tid innan nästa period förlängs för att ge kundsupport en rimlig chans att hinna avsluta avtalet. Rimlig period i detta fall anses vara fem (5) arbetsdagar.
9.3 Även om du säger upp avtalet innan HomeSpotter debiterat första avgiften är du alltid skyldig att erlägga betalning av nämnd avgift.
9.4 HomeSpotter har rätt att säga upp avtalet, eller spärra vissa tjänster eller del av eller viss funktion av tjänst, med omedelbar verkan och tillsvidare om:
(a) Du bryter mot avtalet eller använder tjänst i strid med vad som anges under punkten 6 eller skada uppkommer för HomeSpotter eller annan eller i övrigt uppenbart missbrukar tjänsten;
(b) Du missköter dina betalningar, inleder ackordsförhandlingar, träder i likvidation, vid kontroll enligt punkt 3 (som HomeSpotter har rätt att företa löpande under avtalstiden), inte ställer av HomeSpotter (med hänsyn till din användning av tjänsten) vid var tid begärd säkerhet för fullgörandet av sina förpliktelser enligt avtalet, eller
(c) det finns starka skäl att anta att du inte kommer att uppfylla dina förpliktelser enligt avtalet.
9.5 För att HomeSpotter ska få spärra tjänsten pga. faktiskt eller befarat brott mot Avtalet måste du först uppmanas att upphöra med avtalsbrottet inom skälig tid och underrättas om att tjänsten annars kan komma att spärras. Detta gäller emellertid inte om du vid upprepade tillfällen har erlagt betalning för sent, i vilket fall HomeSpotter har rätt att spärra tjänsten utan att lämna sådan underrättelse. I den mån spärrning av tjänst sker under gällande avtalstid är du inte befriad från betalningsskyldighet under spärrningsperioden.
9.6 Vid uppsägning från din sida har du endast rätt till nedsättning eller återbetalning av fast avgift som betalats i förskott om du sagt upp avtalet pga. att HomeSpotter ändrat avtalsvillkor på sätt som du inte godtar. Nedsättnings- eller återbetalningsrätten gäller inte förskottsbetald avgift som du har betalt in efter du meddelats om villkorsändringen.
9.7 Uppsägning av avtal avseende en tjänst ska inte innebära att dessa allmänna villkor sägs upp avseende andra tjänster som du ingått avtal om.
10. Överlåtelse av Avtalet
10.1 HomeSpotter har rätt att utan ditt samtycke helt eller delvis överlåta eller upplåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt avtalet till annat bolag inom samma koncern eller till tredje part som, självt eller genom underleverantör, rimligen kan förväntas fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet på ett tillfredsställande sätt.
11. Ändring av villkoren
HomeSpotter har rätt att göra ändringar i avtalet. Ändringar som inte är till uppenbar fördel för dig informerar vi om per SMS och/eller e-mail minst en månad innan ändringen träder ikraft. Du har i sådant fall rätt att säga upp avtalet. Om du fortsätter använda tjänsterna efter ändringens ikraftträdande tolkar HomeSpotter det som att du accepterar förändringen.
12. Meddelanden
12.1 Meddelanden med anledning av avtalet ska ske genom e-post eller via HomeSpotters hemsida.
12.2 E-postmeddelande till din angivna e-postadress, ska anses ha nått dig samma dag som det avsändes.
12.2 SMS till det angivna telefonnumret, ska anses ha nått dig samma dag som det avsändes.
12.4 Brev som avsänts till den av den andra parten senast uppgivna adressen ska anses ha nått den mottagande parten på sjunde dagen efter avsändandet.
13. Tvist
13.1 Tvist rörande tillämpningen eller tolkningen av avtalet eller därmed sammanhängande frågor ska i första hand lösas genom förhandling och överenskommelse mellan parterna.
13.2 Eventuell tvist kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se Kungsholmstorg 5, 101 23 Stockholm). HomeSpotter följer alltid Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.